OD JEDNOHO MARIÁNSKÉHO POUTNÍHO MÍSTA K DRUHÉMU

Pozn.: Pokud začínáte putování ze Svatého Hostýna, následující odstavec Vám může být pomocníkem: Na vrchol Hostýna (734m) se můžete dostat čtyřmi způsoby. Nejjednodušší je chytit autobus z Bystřice pod Hostýnem, který vozí turisty až nahoru pod baziliku. Druhou možností je vyjít nahoru pěšky, a to nejlépe po 4km dlouhé červenomodré značce z Bystřice. Třetí varianta kombinuje obojí předchozí možnosti, jelikož turistické značení 3x kříží trasu autobusu a u každého takového křížení stojí zastávka. Poslední možností je vzít si taxík, protože osobním auta mají vjezd na Hostýn zakázán.

U parkoviště postává rozcestník Hostýn, BUS (690 m n. m.). Od něj pak dolů i nahoru stoupá monumentální schodiště s 221 pískovcovými stupni z nedalekého lomu dlouhé 242 m. Odtud se vydáme 0,5 km po žluté. Chvíli se jde po silnici, pak po lesní cestě. U rozcestníku Pod Valy (656 m n. m.) se objevuje první známka přítomnosti páteřní běžkařské trasy zvané Hostýnská magistrála – dřevěné odpočívadlo s mapou. Také poutníci tu mají jednu informační tabuli. Popisuje nejstarší historii nejnavštěvovanějšího mariánského poutního místa na Moravě, kterým je Hostýn. Napojujeme se na modrou značku, protože plastová směrovka s modrým hrotem ukazuje vlevo 0,5km na Bukovinu. Široká lesní pěšina klesá mírně z kopce. Brzy přicházíme na lesní křižovatku s částečným výhledem na protější vrchol Obřany (704 m). Napříč tudy vede asfaltová cyklostezka, jež by nás vlevo přivedla na silnici do Bystřice pod Hostýnem. U ní je připevněn první z informačních panelů Naučné stezky Hostýnské vrchy, zastavení Přírodní park. Modrá značka se dává vpravo, po chvilce začne stoupat a stáčí se kolem vrcholu Bukovina (657m). Při úbočí nalezneme rozcestník Bukovina rozc. (613 m n. m.), který naviguje dál 1,5 km ke Skalnému. Zde se odklání žlutá značka do Rusavy (4km). My však setrváme na trase s modrou značkou vedoucí v přímém směru. Stoupáme do svahu Skalného a přicházíme k rozcestníku Skalný rozc. (683 m n. m.). Opouštíme modrou značku, která zatáčí doprava na Rusavu, a pokračujeme v přímém směru po zelené trase. Mírně stoupáme po úbočí bezejmenného kopce (678 m). Krátce nato přicházíme na rozsáhlou hřebenovou pastvinu, na jejímž opačném konci stojí rozcestník Klapinov (653 m n. m.). Mírně stoupáme po lesní pěšině a přijdeme k dřevěnému posezení se ski mapou. Na kmeni stromu tu visí ukazatel Holý vrch rozc. (724 m n. m.). Odtud sestupujeme po modré na "Novou cestu", což je vlastně jen lesní asfaltka, spojující přes hluboce zařezaná údolí (Ráztoky) dvě valašské dědiny - Rusavu s Držkovou. Stoupající zákruty lesní silničky nás rychle vyvedou na hřeben k rozcestí Pod Oklukem (570 m n. m.). Tady se k modré přidává zelená z Ondřejovska. Lesní silnička klesá ke srázu s obrovskou plochou nově vyrubané paseky. Po silničce dojdeme až k rozcestníku Pod Kuželem (555 m n. m.), kde se turistické značky spolu loučí. My klesáme po modré po členitých úbočích Kuželku na horní okraj Vlčkové. Čeká na nás stoupání okolo letního dětského tábora na vrchol kopce, kde odbočíme z asfaltové cesty doleva a asi po půl kilometru mírného stoupání dorazíme k rozcestníku Na Písečném (470 m n. m.). Tady opouštíme modrou a odbočíme doprava po červené. Ta nás dopraví ke zřícenině gotického hradu Lukov, který se probouzí k životu díky místnímu spolku. Od hradu klesáme lesní cestou na horní okraj obce Lukov. Sejdeme po chodníku podél místní komunikace do středu obce, kde se napojíme na nově vybudovanou cyklostezku, která je zároveň turistickou trasou s červeným značením. Ta nás dopraví k Zoologické zahradě Zlín-Lešná vybudované v původně zámeckém parku. Zde se odpojíme od cyklostezky a podél silnice po chodníku stále po červené přicházíme do Štípy (místní části Zlína), známé mariánské poutní místo, kam směřují kroky řady poutníků a ty naše tady pro tuto etapu končí.